نورپردازی

حرفه و تکنیک نورپردازی، نقش پررنگی در زیبایی و هویت بخشی به هر نما و جلوه ساختمانی دارد. اگر نگاهی به تاریخچه نورپردازی در گذشته داشته باشیم، متوجه می‌شویم دست‌اندرکاران امر، از این تکنیک بهره نمی‌بردند و بیشتر جنبه تشریفات، آن‌هم برای ساختمان‌های خاص نظیر ساختمان‌های تجاری و تفریحی داشت؛ اما امروزه با اشراف به این فاکتور، در هنگام ساخت‌وساز و تحویل پروژه کوچک و یا بزرگ، به موضوع نورپردازی توجه ویژه‌ای می‌شود. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع نورپردازی ساختمان و تأثیر آن بر زیبایی نما آشنا کنیم.

نورپردازی مدرن

اگر به نمای ساختمان‌ها دقت کرده باشید، برخی از نورپردازی‌ها به‌گونه‌ای است که چشم را به نقاط مختلف نما هدایت می‌کند. درواقع در سبک این‌گونه از ساختمان‌ها که به زیبایی و کاربرد نور توجه بسیاری می‌شود، از نورپردازی مدرن استفاده شده است. این نوع نورپردازی، در دو حالت بیرونی و درونی پیاده‌سازی می‌شود و نکته جالب‌توجه این است که با کمترین هزینه، بهترین خروجی و نتیجه به دست می‌آید.

این موضوع را زمانی بیشتر درک می‌کنید که قادر هستید از ترکیب طیف رنگی متفاوتی استفاده کنید و درنتیجه، هارمونی زیباتری را به فضای موردنظر خود بدهید. در حال حاضر دست طراح برای پیاده‌سازی انواع طرح‌های موردعلاقه مشتری، باز است. استفاده از نورپردازی مدرن تنها به محیط داخلی خانه ختم نمی‌شود بلکه می‌توان آن را برای بخش‌های بیرونی مانند حیاط، بالکن، روف گاردن، فضای سبز و غیره نیز به کاربرد دارد.

نورپردازی کلاسیک

اگر نمای ساختمان از طرح و المان کلاسیک است، نورپردازی نیز باید متناسب با آن باشد. در ساختمان‌های کلاسیک، بایستی ستون‌ها، ایوان، آرک، قوس و دیگر المان‌های مربوط به ساختمان با نوع نورپردازی متناسب باشد. بهترین نوع نورپردازی برای نماهای کلاسیک، نورپردازی کلاسیک است. این نوع نورپردازی به نمایش بیشتر بلندی و ارتفاع نما نظیر معماری، ستون‌ها، طاق و سردر، برجک و برجستگی‌ها، اشاره دارد و زیبایی نما با کمک آن به رخ کشیده می‌شود. معمولاً در طراحی ساختمان‌های کلاسیک و رومی، از این سبک نورپردازی استفاده می‌شود.

نورپردازی مهندسی‌شده

گاهی استفاده از نوع نورپردازی به‌گونه‌ای است که زیبایی نمای داخلی و بیرونی نمایان نیست. در حقیقت به این دلیل است که اصول نورپردازی مهندسی‌شده در آن رعایت نشده است. نوع کاربری ساختمان، جهت نور، هدف از نورپردازی، انواع نورپردازی، میزان نور و رنگ نور استفاده شده، ازجمله مواردی است که هرکدام در این زمینه، نقش کلیدی دارند.

نورپردازی

انواع نورپردازی

نورپردازی انواع متفاوتی دارد که با توجه به سبک و نمای ساختمان شما توسط متخصص این حوزه، اجرا می‌شود. نورپردازی کامل، نورپردازی منطقه‌ای یا تأکیدی، نورپردازی طبیعی، مصنوعی، متمرکز، عمومی، موضعی، هوشمند، پس‌زمینه، نورپردازی پرزرق‌وبرق، نورپردازی با نئون انعطاف‌پذیر و غیره، برخی از پرکاربردترین انواع نورپردازی به شمار می‌آیند که در ادامه به‌اختصار به بیان آن می‌پردازیم.

نورپردازی طبیعی

در این نوع نورپردازی، ساخت‌وساز، طراحی و جانمایی درب و پنجره و مدل پرده به‌گونه‌ای تعبیه می‌شود که بتوان از نور طبیعی به بهترین شکل، بهره برد. در این نوع نورپردازی، تابش نور خورشید در محوریت قرار دارد.

نورپردازی مصنوعی

در این نوع نورپردازی برخلاف نورپردازی طبیعی، از نورهای دیگر به جز نور خورشید استفاده می‌شود. کاربرد نورپردازی مصنوعی در هنگام تاریکی شب و ساختمان‌هایی که در ضلع جنوبی قرار دارند، بیشتر به چشم می‌خورد. نورپردازی کناف یکی از نمونه‌های نورپردازی مصنوعی است.

نورپردازی متمرکز

نورپردازی متمرکز یا نقطه‌ای، تنها روشنایی یک بخش از محیط را پوشش می‌دهد. زمانی که تصمیم داشته باشید بر روی یک‌بخشی از فضا تمرکز کنید و فضای دیگر از اهمیت کمتری برخوردار باشد، از این نوع نورپردازی استفاده می‌شود.

نورپردازی عمومی

در این نوع، همه نواحی از میزان نور یکسانی برخوردارند.

بیشتر بخوانید: اهمیت روشنایی و نور پردازی در داخل ساختمان

نورپردازی هوشمند

نورپردازی هوشمند، از جدیدترین شیوه‌های نورپردازی به شمار می‌آید که کنترل نورپردازی در دست فرد است. این سیستم با کمک نرم‌افزارهایی تعریف می‌شود و پس‌ازآن، مشتری می‌تواند با استفاده از تلفن همراه و یا سایر امکانات، میزان نور را تنظیم کند.

نورپردازی کامل

در این نوع نورپردازی از پروژکتورهای متعددی در گوشه و کنار نمای ساختمان استفاده می‌شود. این نوع نورپردازی بیشتر برای اماکن تاریخی و فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چراکه بدون هیچ‌گونه تغییری، ظاهر نما نمایش داده می‌شود.

نورپردازی منطقه‌ ای یا تأکیدی

همان‌طور که مشخص است، در این نوع نورپردازی به نمایش کلیه بخش‌های نما، تأکید نمی‌شود، بلکه تنها بر روی قسمت‌هایی که اثرگذاری فراوانی بر روی بیننده دارد، مانور داده می‌شود. در این سبک، معمولاً بر روی بلندی، ستون و مقاومت بنا تأکید می‌شود و نورپردازی‌ها به‌صورت روکار است.

نورپردازی پس‌ زمینه

در نورپردازی پس‌زمینه، به موارد دیگری غیر از نما اشاره می‌شود و اغلب با نورپردازی بر روی درخت و یا متعلقات دیگر، فضا به حاشیه رانده می‌شود و کورسویی از منظره و یا نما در ذهن، تشکیل می‌شود. در سالن‌های سینما و تئاتر از این نوع نورپردازی استفاده می‌شود. نورپردازی پشت تلویزیون نیز از این دسته محسوب می‌شود.

نورپردازی پر زرق ‌و برق

از نورپردازی پرزرق‌وبرق برای مکان‌های عمومی که هدف در مرکز توجه قرار گرفتن است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تالارها، هایپرمارکت ها، مراکز تجاری، مراکز تفریحی و نظیر این مراکز، بهترین نوع نورپردازی محسوب می‌شود. نورپردازی جشن‌ها نیز در این گروه قرار می‌گیرد که نیازمند تجهیزات نورپردازی ویژه است.

نورپردازی

روش‌های نورپردازی

پس‌ازاینکه با انواع نورپردازی آشنا شدید نوبت روش‌های نورپردازی است، چراکه اجرای کار متناسب با روش نورپردازی خواهد بود. نورپردازی مستقیم و نورپردازی غیرمستقیم در گروه روش‌های نورپردازی قرار دارند. در نورپردازی مستقیم استفاده از پروژکتور و انعکاس مستقیم نور، در محوریت قرار می‌گیرد. درحالی‌که در نورپردازی غیرمستقیم این‌گونه نیست. از نورپردازی غیرمستقیم با نام نورپردازی مخفی نیز یاد می‌شود. در بخشی از فضاهای داخلی منزل و یا مراکز تجاری و فروشگاهی مانند راهرو، قفسه، کتابخانه و کافه‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش از نورپردازی همراه با آرامش بسیار است و ازاین‌جهت مورد استقبال بسیاری از افراد قرار می‌گیرد.

اجرای نورپردازی

یکی از مهم‌ترین مراحل، بخش اجرای نورپردازی است و چنانچه به‌درستی صورت نگیرد، تمام تلاش و هزینه‌هایی که در این زمینه به خرج داده‌اید، به هدر می‌رود؛ بنابراین توصیه می‌شود کار اجرای نورپردازی را به تیم حرفه‌ای و باتجربه بسپارید تا علاوه بر تحویل کار قوی، نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند و در راستای رضایت مشتریان گام بردارند. توجه به نیاز مشتری، استفاده از تکنیک‌های روز، ارائه مشاوره و توجیه مشتری و ضمانت خدمات، ازجمله فاکتورهایی است که از یک تیم تخصصی اجرای نورپردازی انتظار می‌رود.

مشاهده کنید: طراح و مجری نورپردازی نما

نکاتی که باید در خصوص نورپردازی بدانیم

همان‌طور که در این مقاله به آن اشاره شد، نورپردازی نما و ساختمان یکی از مهم‌ترین فاکتورها در جلوه بخشیدن به ساختمان محسوب می‌شود. ساختمان، هر نوع کاربری که داشته باشد اعم از خانگی و یا تجاری، به نورپردازی استاندارد نیاز دارد. اگر فاکتورهای اساسی در زمینه نورپردازی، به‌درستی رعایت شده باشد به نتیجه مطلوب دست پیدا خواهید کرد. انواع نورپردازی ساختمان و تأثیر آن بر زیبایی نما، به تخصص و تکنیک‌های به‌روزی نیاز دارد؛ بنابراین برای اجرایی کردن آن، باید پروژه را به افرادی متخصص و حرفه‌ای بسپارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.