چراغ خطی

نورپردازی یکی از مهم‌ترین عناصر موردتوجه در ساختمان است. نورپردازی خطی یکی از روش‌های نوین است که امروزه استقبال بی‌نظیری از آن می‌شود. در این روش از چراغ‌های خطی یا لاینی استفاده می‌شود که از نوع آل ای دی بوده و کیفیت و کارایی فوق‌العاده دارند. این چراغ‌ها دارای انواع مختلفی هستند که در این مطلب صرفاً به معرفی چراغ خطی توکار و ویژگی‌ها و انواع آن پرداخته‌ایم. با ما در این بخش از سان نور همراه باشید تا از مزایای استفاده از این چراغ‌ها و نحوه نصب آن‌ها آگاه شوید.

چراغ خطی توکار چیست؟

یکی از انواع چراغ خطی، چراغ‌های خطی توکار هستند. همان‌گونه که از نامشان نیز می‌توان دریافت در داخل سقف یا دیوارها قرارگرفته و نور محیط را تأمین می‌کنند. این چراغ‌ها اکثراً دارای شکل مستطیلی بوده و با کیفیتی که دارند قادرند نورپردازی محیط را به نحو احسنت انجام دهند. این محصولات معمولاً در ساختمان‌های نوساز و یا سازه‌هایی که در دست بازسازی هستند، استفاده می‌شوند؛ زیرا در این حالت، محل قرارگیری آن‌ها در داخل سقف و دیوارها تعیین‌شده و مشکلی در اجرای آن‌ها به وجود نخواهد آمد. همچنین طبق برآوردها، ابعاد و نوع چراغ‌های موردنیاز نیز تعیین‌شده است.

بنابراین نکته‌ای که در مورد استفاده از این محصولات وجود دارد این است که قبل از اقدام به خرید باید امکان اجرای آن‌ها بررسی شود، زیرا در استفاده از آن‌ها لازم است تا حفره‌ای در سقف ایجادشده و چراغ داخل آن قرار بگیرد. در استفاده از چراغ‌های خطی، قسمت اعظم چراغ، داخل سقف یا دیوار قرار گرفته و از بیرون فقط بخش لامپ آن دیده می‌شود. بر همین اساس توصیه می‌شود قبل از اقدام به خرید چراغ خطی توکار، این موارد را بررسی کرده و سپس طبق نتایج به‌دست‌آمده، چراغ‌ها را خریداری و نصب کنید.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد انواع چراغ خطی

انواع چراغ خطی توکار

چراغ توکار لاینی در انواع مختلفی تولید می‌شود. اگر بخواهیم این محصولات را ازنظر ویژگی‌های ظاهری آن‌ها موردبررسی قرار دهیم، باید عنوان کرد که این محصولات در ابعاد، شکل‌ها و توان متفاوتی تولید شده‌اند. با توجه به نیاز محیط به روشنایی و یا ویژگی‌های طراحی موردنظر، می‌توان آن‌ها را در اندازه و شکل‌های متنوعی تهیه کرد. در ضمن این چراغ‌ها طیف‌های متنوعی از نور را نیز در محیط پخش می‌کنند. این تجهیزات ازنظر محل نصب نیز به دودسته چراغ‌های سقفی و دیواری تقسیم‌بندی می‌شوند؛ اما اگر بخواهیم این محصولات را ازنظر نحوه نصب بررسی کنیم باید بیان کرد که این چراغ‌ها دارای دو نوع، چراغ خطی توکار لبه‌دار و بدون لبه هستند. هرکدام از این محصولات دارای ویژگی‌های مختلفی بوده و برای نصب آن‌ها باید از روش‌های متفاوتی استفاده کرد. در ادامه این محصولات را به‌صورت جامع، موردبررسی قرار می‌دهیم.

چراغ خطی توکار لبه‌دار

یکی از انواع چراغ خطی توکار، چراغ‌های توکار از نوع لبه‌دار هستند. این چراغ به دلیل این‌که در ساخت آن‌ها از پروفیل اکسترد شده استفاده می‌شود، کیفیت عالی دارند. ساختار آن‌ها به‌گونه‌ای است که دارای لبه‌هایی بوده و به هنگام نصب، لبه‌ها در داخل دیوار و یا سقف قرار می‌گیرد. این محصولات با عرض‌های مختلفی تولید شده‌اند و می‌توان آن‌ها را بر روی سقف و دیوارهای کاذب استفاده نمود. با استفاده از آن‌ها می‌توان نور را با شدت یکنواختی در محیط پخش کرد. در بازار، این محصولات را با نام چراغ خطی توکار فریم دار نیز می‌شناسند. این محصولات به‌راحتی در سقف و دیوارها نصب شده و با استفاده از آن‌ها می‌توان انواع طیف رنگی را در نورپردازی مکان‌ها ایجاد کرد.

چراغ خطی توکار بدون لبه

از انواع دیگر چراغ‌های لاینی توکار می‌توان به چراغ‌های بدون لبه اشاره کرد. این چراغ برخلاف انواع لبه‌دار، بعد از نصب دیده نشده و فقط می‌توان نورپردازی آن‌ها را مشاهده کرد. امروزه به دلیل جذابیت‌های بصری فوق‌العاده این محصولات، از انواع چراغ خطی توکار بدون لبه یا بدون فریم، استقبال بیشتری می‌شود. با خرید چراغ خطی توکار بدون فریم می‌توان نورپردازی محیط را با المان‌های معماری، هماهنگ کرده و جلوه‌ای ویژه در مکان‌ها ایجاد کرد. با استفاده از این محصولات در سقف گچی و کنافی می‌توان جلوه‌ای مدرن و زیبا در ساختمان به وجود آورد. از ویژگی‌های دیگر این محصولات می‌توان به قابلیت رنگ‌پذیری، هماهنگی کامل با معماری ساختمان‌ها و قابلیت تعویض منابع نور اشاره کرد.

چراغ خطی

نحوه نصب چراغ خطی توکار

نورپردازی در سقف و دیوارها از گذشته تا به امروز، موردتوجه معماران قرارگرفته و سعی بر آن داشته‌اند تا با استفاده از ابزارها و تجهیزات مناسب، بهترین نورپردازی را اجرا کنند. ازآنجایی‌که نورپردازی نقش مهمی در زیبا دیده شدن محیط و مکان‌ها دارد، توجه به این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ازاین‌رو امروزه چراغ‌های مختلفی تولید شده که قابلیت استفاده در بخش‌های مختلف ساختمان را داشته و باعث ایجاد مناظری زیبا در سازه‌ها می‌شود. یکی از این تجهیزات، انواع چراغ‌های خطی توکار هستند.

قیمت چراغ خطی توکار

قیمت چراغ خطی توکار با توجه به کیفیت و کارایی بالایی که دارد، بسیار مناسب بوده و هزینه سنگینی را بر پیمانکاران، تحمیل نخواهد کرد. به دلیل تفاوت در مدل این تجهیزات روشنایی، نحوه نصب چراغ توکار با چراغ‌های دیگر فرق دارد.

نحوه نصب هرکدام از این چراغ‌ها به شرح زیر است:

  1. نحوه نصب چراغ خطی توکار لبه‌دار: چراغ لاینی توکار لبه‌دار را می‌توان بر روی سقف‌ها نصب کرد. این محصولات قابلیت نصب بر روی دیوارهای کاذب را نیز دارند. نصب این چراغ‌ها به دلیل این‌که برای نصب بر روی زیرساخت‌های کنافی تهیه شده‌اند، به زیرسازی نیاز دارد؛ اما در صورت نبود زیرسازی نیز می‌توان کناف را برش داده و با استفاده از تجهیزاتی نظیر کلیپس، آن را بر روی پنل، نصب کرد. درصورتی‌که زیرسازی موردنیاز وجود داشته باشد، می‌توان پروفیل آلومینیومی آن را به‌راحتی داخل کناف قرار داد.
  2. نحوه نصب چراغ خطی توکار بدون لبه: برای نصب چراغ خطی توکار بدون فریم می‌توان آن را با استفاده از پیچ به سقف کاذب وصل نمود. برای نصب آن‌ها باید منبع تغذیه نور، نوارهای آل ای دی خطی و طلق دیفیوزر در داخل این پروفیل تعبیه شوند.

بیشتر بخوانید: چراغ های خطی، مشکلات و راه کارها (لاین نوری)

مزایای استفاده از چراغ خطی توکار

با توجه به این‌که سبک معماری ساختمان در سال‌های اخیر، تفاوت بسیاری کرده و توجه به فاکتورهای زیبایی‌شناسی در آن‌ها جزو مهم‌ترین نکات بوده، استفاده از چراغ خطی توکار به‌شدت افزایش یافته است. استفاده از این محصولات دارای مزایای متعددی است که پیمانکاران و صاحبان ساختمان را به استفاده از آن‌ها ترغیب می‌کند. این مزایای عبارت‌اند از:

طول عمر بالا

چراغ‌های خطی توکار با استفاده از متریال باکیفیت تولید شده‌اند. به همین سبب هم می‌توانید از کیفیت و طول عمر آن‌ها، مطمئن باشید.

کاهش هزینه‌ها

چراغ‌های ال ای دی، دارای عمر مفید 10 تا 25 سال هستند. به همین دلیل نیز هزینه‌های تعمیر و نگهداری از این تجهیزات، به‌شدت پایین است.

بهره‌مندی از عناصر زیبایی‌شناسی

طراحی و ساخت انواع چراغ توکار خطی به‌گونه‌ای است که هیچ تداخلی با معماری ساختمان‌ها ندارند. این محصولات دارای انعطاف‌پذیری زیادی بوده و با ایجاد نورپردازی یکدست، نیازهای روشنایی محیط را برآورده می‌کنند. استفاده از این تجهیزات در مکان‌های مختلف اداری، تجاری و مسکونی موجب ایجاد فضایی دل‌نشین خواهد شد.

تنوع بالا در رنگ‌بندی

لامپ‌های LED دارای تنوع زیادی در طرح و رنگ هستند. ازاین‌رو استفاده از چراغ خطی توکار می‌تواند زمینه را برای اجرای طرح‌های زیبای نورپردازی در ساختمان‌ها، فراهم کند.

چراغ خطیخرید چراغ خطی توکار

در خرید چراغ خطی توکار باید به نکات مهمی توجه شود. نوع چراغ، یکی از این موارد است. شما باید بر اساس شرایط کف، سقف و دیوارها، نوع چراغ خطی توکار را مشخص کرده و اقدام به خرید نمایید. میزان روشنایی نیز از دیگر نکات مهم در خرید چراغ‌ توکار خطی به شمار می‌رود. هرکدام از چراغ‌های توکار دارای شدت روشنایی متفاوتی بوده و می‌توانند نورپردازی را با طرحی متفاوت، اجرا کنند؛ بنابراین توصیه می‌شود قبل از خرید، به نکات یادشده توجه کرده و سپس اقدام به خرید کنید.

مشاهده کنید: نورپردازی داخلی ساختمان

جمع‌بندی

با توجه به مطالبی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد می‌توان گفت خرید چراغ‌های خطی از نوع توکار می‌تواند بهترین گزینه برای اجرای نورپردازی زیبا در مکان‌های مختلف باشد. این محصولات دارای کیفیت و کارایی عالی بوده و قابلیت اجرا در مکان‌های مختلف و قسمت‌های مختلف سازه‌ها را دارند. قیمت چراغ خطی توکار نیز با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، بسیار مناسب بوده و برای خریداران، صرفه اقتصادی دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.